Härliga Recept !

Har kikat runt lite på olika hemsidor på bra recept och de som jag tycker verkar bra kommer här nedan ,
har bara lust att börja baka när jag ser bakverk, tänk om man skulle kunna äta med ögonen . Hahah då skulle jag bli smock-fet , så kanske tur det.. Ska försöka testa på att baka dem här grejerna nån gång , kanske inte alla , men nån. Nånting som kommer på min saker-jag-älskar-att-göra lista är Bakning :) , det roligaste är när man är klar men det fortfarande finns smet kvar som man kan gluffsa i sig , oooh jaa , me-like me-like . Men här kommer recepten:


CHOCOLATE CUPCAKES




Ingredienser
  •    3 st ekologiska ägg
  •    2,5 dl strösocker
  •    1 tsk vaniljsocker
  •    50 g smör
  •   1 dl gräddfil
  •   2 msk kallt kaffe
  •   3.5 dl vetemjöl
  •   2 tsk bakpulver
  •   4 msk kakao av god kvalitet
  •   1 st nypa salt
  •   100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
 Chocolate frosting:
  •  60 g mjukt smör
  •   5 dl florsocker
  •  1 tsk vaniljsocker
  •  0.5 0.5 dl kakao av god kvalitet
  • 100 100 g phiadelphiaost
  • 1 1 msk varmt kaffe
  • Strössel eller blommor till garnering

Gör så här :

  1.   Sätt ugnen på 175 grader.
  2.   Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
  3.   Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
  4.   Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
  5.   Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).
  6.   Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.
  7.   Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.
  8.   Chocolate frosting:
  9.   Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.
  10.   Bred frostingen på cupcakesen och garnera med strössel eller blommor.

JAMMIE!!




VIT CHOKLADTERRIN



Ingredienser
  •  2 msk socker
  •  5 msk vatten
  •  280 g vit choklad
  •  3 st ägg (separerade)
  •  3 dl vispgrädde
Gör såhär:

 1. Häll socker och vatten i en gryta och värm försiktigt och under omrörningtills sockret har lösts upp.

 2 . Koka upp och koka i 1-2 min till en sockerlag. Dra sedan bort kastrullen från plattan.

 3. Bryt den vita chokladen i små bitar, rör ner dem i sockerlagen och blanda. Låt svalna.

 4. Vispa sedan ner äggulorna i chokladsmeten och låt den svalna helt.

 5. Vispa grädden lätt tills den precis håller formen, och vänd ner den i chokladsmeten.

 6. Vispa äggvitorna styva i en ren skål, vänd sedan ner dem i chokladsmeten.

 7. Häll upp i en form som rymmer ca 9 dl, plasta in den med plastfolie och frys över natten.

 8. Tag fram ur frysen ca 10-15 min innan serering

YEI!!



SMOOTHIE





Ingredienser
  •   3 dl mild naturell yoghurt
  •   1 dl frysta hallon
  •   Fruktsocker
  •  0.5 st banan, ev
Gör så här

1. Häll alla ingredienser i en behållare och mixa med stavmixer till en slät massa.
2. Smaka av med fruktsocker. Om man inte vill ha socker går det bra med en halv banan istället.

Detta brukar jag laga till frukost , när jag hinner.. massa gott!!

Recepten hittade jag hos Recept.nu , där finns det masa urläckra bakverk.
Nu har jag tittat på så många olika recept att jag kommer drömma om flygande bullar och levande choklad ..

Ha en bra måndags kväll .

Kiss da me ♥



Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0